Historien om Frederiksø
Svendborgs gamle værftsø
Frederiksø er en ø midt i Svendborg Havn, hvor der gennem årene har ligget flere værfter. Øen begyndte som en sandbanke og blev kaldt Koholmen. Den voksede gradvist ved hjælp af ballast fra skibe og opgravet dynd fra havnen. I 1840’erne fik øen sit nuværende navn efter Frederik d. 7. Det første skib blev søsat fra øen i 1847, og siden da er mere end 400 skibe blevet bygget på de to første værfter på øen: J. Ring-Andersen Skibsværft på den nordlige side og Svendborg Værft i syd. Gennem årene har over 10.000 mennesker arbejdet på værfterne. Ring-Andersens træskibsværft blev grundlagt i 1867 og er stadig ejet af familien. Det er kendt for at reparere gamle træskibe. Svendborg Værft blev grundlagt i 1916 og var indtil lukningen i 2001 en af Svendborgs største virksomheder. I 1942 grundlægges Petersen & Sørensen Motorværksted som stadig fungerer som reparationsværft.
Frederiksø som kulturelt knudepunkt
Efter lukningen af Svendborg Værft i stod Frederiksø tom og forladt i en periode. Men i løbet af 2000’erne begyndte der at ske en transformation. I udviklingsplanen for havnen fra 2014 blev Frederiksø udpeget til at indeholde maritime erhverv og kultur. I stedet for selv at bestemme, hvad der skulle ske, gav Svendborg Kommunes byråd mulighed for at foreninger, virksomheder og ildsjæle kunne sætte deres præg på udviklingen. Derfor blev blev alle interesserede inviteret til at komme med konkrete idéer til aktiviteter indenfor kultur, maritime oplevelser og outdoorliv.
Og det var en god idé. Hurtigt blev alle de gamle og rustikke værftsbygninger fyldt ud med ildsjæle som siden har skabt liv i bygningerne og på kajen. Udviklingen af Frederiksø har involveret et tæt samarbejde mellem Svendborg Kommune, private aktører og lokale kunstnere og håndværkere. Dette har sikret en bred forankring og en mangfoldig anvendelse af øens faciliteter.
Kunst og kultur: Frederiksø huser nu flere værksteder og atelierer, hvor foreninger trives og hvor kunstnere og håndværkere arbejder. Besøgende kan se kunstnere i arbejde, købe unikke håndlavede produkter og deltage i workshops, eller melde sig ind i en af de mange foreninger. Øen er vært for en række kulturelle arrangementer året rundt, herunder markeder, kunstudstillinger, koncerter. Disse arrangementer tiltrækker både lokale og turister.
Fremtiden: Frederiksø fortsætter med at udvikle sig som et kulturelt og kreativt knudepunkt. Planerne for fremtiden inkluderer flere initiativer til at fremme bæredygtig udvikling, øget inddragelse af lokalsamfundet og udvidelse af kulturelle og kreative tilbud.
Frederiksøs transformation har haft en positiv indvirkning på Svendborg som helhed. Er tilmed blevet et argument for tilflytning i en gennemført analyse om bosætning i Svendborg. Øen har tilført byen et nyt kulturelt og kreativt element. Samtidig har det styrket Svendborgs identitet som en by med en rig maritim historie og et levende kulturliv.
1800-tallet
Midten af 1800-tallet: Frederiksø begynder at tage form som en del af Svendborg Havn. Området er primært brugt til maritime aktiviteter.
1867: Ring Andersens Skibsværft grundlægges af Jørgen Ring Andersen. Værftet specialiserer sig i bygning og reparation af træskibe og bliver hurtigt en central del af Svendborgs maritime industri.
1900-1950
1916: Svendborg Værft etableres og bliver kendt for bygning af større stålfartøjer. Det markerer en udvidelse af skibsværftsindustrien i Svendborg og på Frederiksø.
1920’erne-1930’erne: Begge værfter oplever en betydelig vækst, især i mellemkrigstiden, hvor efterspørgslen efter skibe stiger.
1942: Petersen & Sørensen Motorværksted A/S blev grundlagt med visionen om at skabe en stærk og velrenommeret virksomhed inden for den maritime industri.
1950-2000
1950’erne-1960’erne: Efterkrigstiden bringer yderligere vækst til både Ring Andersens Skibsværft og Svendborg Værft. Værfterne udvider deres kapacitet og moderniserer deres faciliteter.
1970’erne-1980’erne: Globaliseringen og ændrede markedsforhold begynder at udfordre skibsværftsindustrien i Danmark. Mange værfter, inklusive Svendborg Værft, oplever økonomiske vanskeligheder.
1991: Svendborg Værft går konkurs efter mange års økonomiske problemer. Værftet genoplives og fungerer indtil 2001.
2000-2020
Ring Andersens Skibsværft fortsætter som et af de få tilbageværende traditionelle skibsværfter i Danmark og bliver et kulturelt vartegn for maritime håndværk.
Svendborg Kommune overtager de gamle værftsbygninger og arbejder med udviklingsprojekter for at revitalisere Frederiksø og dens omkringliggende områder.
Nutid
Frederiksø er nu et område med både industri, kultur og rekreative formål. Ring Andersens Skibsværft fungerer stadig og tiltrækker besøgende, der er interesseret i traditionel skibsbygning og vedligeholdelse.
Petersen & Sørensen er i dag en meget stærk partner med 65 års erfaring i marine- og industribranchen med et team af 85 dygtige medarbejdere.